Bezpieczeństwo świadczonych usług
Obowiązek publikacji
Ustawa z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo Telekomunikacyjne z późniejszymi zmianami, nakłada na przedsiębiorcę telekomunikacyjnego obowiązek publikacji na swoich stronach internetowych informacji wymienionych w art. 175e ust.1:
Art. 175e Prawa Telekomunikacyjnego z dnia 16 lipca 2004
-
Prezes UKE publikuje na stronie internetowej UKE aktualne informacje o:
- potencjalnych zagrożeniach związanych z korzystaniem przez abonentów z usług telekomunikacyjnych;
- rekomendowanych środkach ostrożności i najbardziej popularnych sposobach zabezpieczania telekomunikacyjnych urządzeń końcowych przed oprogramowaniem złośliwym lub szpiegującym;
- przykładowych konsekwencjach braku lub nieodpowiedniego zabezpieczenia telekomunikacyjnych urządzeń końcowych
- Informacje, o których mowa w ust. 1, publikowane są przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych na ich stronach internetowych.
- Obowiązek, o którym mowa w ust. 2, może zostać zrealizowany przez umieszczenie na stronie internetowej odnośnika do miejsca na stronie internetowej UKE lub innego podmiotu zajmującego się bezpieczeństwem sieci, w którym zamieszczone są informacje wymagane zgodnie z ust. 1.

Porady
Mając na uwadze dobro i bezpieczeństwo naszych Abonentów i Użytkowników, na niniejszej stronie będą publikowane informacje, poradniki i najnowsze doniesienia o zagrożeniach związanych z używaniem usług telekomunikacyjnych, rekomendowanych środkach ostrożności i przykładowych konsekwencjach braku stosowania odpowiednich zabezpieczeń, a także odnośniki do innych stron zajmujących się tą tematyką.
- Kradzież telefonu
-
Co zrobić, aby zminimalizować ryzyko kradzieży urządzenia telekomunikacyjnego?
- Nie pozostawiaj urządzenia bez nadzoru, zwłaszcza w miejscach publicznych.
- Nie pozostawiaj urządzenia w samochodzie na widocznym miejscu, zwłaszcza kiedy jest w nim otwarte okno. Jeżeli już zostawiasz urządzenie w samochodzie, schowaj je tak, aby nie było widoczne.
- Kiedy używasz urządzenia w miejscach publicznych, staraj się to robić na tyle dyskretnie, aby nie zwracać szczególnej uwagi na siebie, zwłaszcza jeżeli używasz urządzenie o dużej wartości z tzw. klasy premium. Nie używaj urządzenia w miejscach, w których nie czujesz się bezpiecznie lub, które są uważane za niebezpieczne.
- Nie pożyczaj urządzenia nieznanym osobom.
-
Co zrobić, kiedy urządzenie telekomunikacyjne zostanie skradzione?
- Informacje na ten temat znajdują się na stronie usługi Blokada Skradzionego Telefonu.
- Informacje na temat blokady karty SIM i zawieszeniu świadczenia wszelkich usług znajdują się w Regulaminach Świadczenia Usług Telekomunikacyjnych.
-
Co zrobić, aby zabezpieczyć dostęp do urządzenia telekomunikacyjnego oraz zwiększyć szanse na jego odnalezienie i odzyskanie?
- Zabezpiecz dostęp do urządzenia za pomocą kodu PIN, symbolu rysowanego na ekranie, poprzez rozpoznawanie przez urządzenie swojej twarzy lub głosu, lub hasła. (patrz instrukcja obsługi urządzenia).
- Zabezpiecz dostęp do karty SIM za pomocą kodu PIN.
- Sprawdź w instrukcji obsługi urządzenia, czy nie ma wbudowanych ono innych funkcji zabezpieczających przed nieautoryzowanym użyciem, pomagających w jego odnalezieniu lub kasujących wszystkie dane w urządzeniu w przypadku jego zagubienia lub kradzieży
- Przechowuj w bezpiecznym miejscu numer IMEI urządzenia. Znajduje się on na oryginalnym pudełku, na specjalnych naklejkach. Aby wyświetlić numer IMEI na ekranie urządzenia wpisz kod *#06# i naciśnij przycisk dzwonienia.
- Pamiętaj, aby zawsze wykonywać kopie zapasowe informacji przechowywanych w urządzeniu telekomunikacyjnym, co pozwoli uniknąć przykrych niespodzianek w przypadku jego utraty.
-
Co zrobić, aby zminimalizować ryzyko kradzieży urządzenia telekomunikacyjnego?
-
Zabezpieczenie przed wirusami, spamem oraz szeroko rozumianym malware, czyli programami, które mogą m. in. spowodować dysfunkcyjne działanie urządzenia telekomunikacyjnego, narażać nas na niechciane koszty korzystania z usług telekomunikacyjnych, przechwytywać prywatne dane lub dane wykorzystywane do uwierzytelniania użytkownika.
- Zawsze należy używać aplikacji zabezpieczających przed malware. Np. program antywirusowy lub pakiet programów typu Internet Security.
- Należy sprawdzić w instrukcji obsługi urządzenia, czy nie zawiera wbudowanych funkcji zabezpieczających.
- Nie należy instalować oprogramowania z nieznanych lub z niezaufanych źródeł.
- Zawsze należy uważnie czytać informacje wyświetlane podczas instalacji programu i w przypadku powstania jakichkolwiek wątpliwości przerwać ją.
- Zawsze należy zwracać szczególną uwagę na wymagania programu w zakresie dostępu do poszczególnych funkcjonalności urządzenia, podczas jego instalacji.
-
Bezpieczne korzystanie ze skrzynki głosowej:
- Ustaw kod dostępu PIN do skrzynki głosowej.
- Nie stosuj kodu krótszego niż 4 cyfry.
- Nie stosuj kodu łatwego do odgadnięcia, np. "0000", "1111", "1234" itp.
- Zmieniaj kod dostępu co pewien czas. Np. raz na miesiąc.
- Nikomu nie wyjawiaj swojego kodu dostępu do skrzynki głosowej.
- Jeżeli uważasz, że twój kod dostępu mógł zostać przez kogoś podejrzany lub odgadnięty, zmień go natychmiast.
-
Bezpieczne korzystanie z głosowej usługi telekomunikacyjnej:
- Nigdy nie oddzwaniaj na numer, którego nie znasz, zwłaszcza jeżeli zaczyna się od innego ciągu znaków niż "+48" lub "0048".
-
Pamiętaj, że dzwoniąc na numer o podwyższonej opłacie (tzw. Premium Rate), możesz ponosić zdecydowanie wyższy koszt niż podczas rozmowy na zwykły numer krajowy.
Lista numerów o podwyższonej opłacie znajduje się na stronie UKE: Wykaz numerów usług o podwyższonej opłacie.
-
Bezpieczne korzystanie z wiadomości SMS:
- Nigdy nie oddzwaniaj lub nie wysyłaj wiadomości na numer, którego nie znasz, zwłaszcza jeżeli zaczyna się od innego ciągu znaków niż "+48" lub "0048"
-
Pamiętaj, że wysyłając wiadomość SMS na numer o podwyższonej opłacie (tzw. Premium Rate), możesz ponosić zdecydowanie wyższy koszt niż przy wysyłaniu wiadomości SMS na zwykły numer krajowy. Numery o podwyższonej opłacie mają długość 4-ech lub 5-ciu cyfr.
Lista numerów o podwyższonej opłacie znajduje się na stronie UKE: Wykaz numerów usług o podwyższonej opłacie. - Pamiętaj, że istnieją także serwisy o podwyższonej opłacie, za które pobierana jest opłata za wiadomości przez Ciebie odebrane. Usługi te wymagają wcześniejszej subskrypcji i wyrażenie zgody na ich świadczenie.
- Pamiętaj, że opłata za wiadomość SMS uzależniona jest od ilości użytych znaków i ich kodowania (np. użycie alfabetu polskiego powoduje, iż wiadomość zawiera około dwa razy więcej znaków niż jest wpisane w wiadomości).
-
Bezpieczne korzystanie z wiadomości MMS:
- Nigdy nie oddzwaniaj lub nie wysyłaj wiadomości na numer, którego nie znasz, zwłaszcza jeżeli zaczyna się od innego ciągu znaków niż "+48" lub "0048".
-
Pamiętaj, że wysyłając wiadomość SMS na numer o podwyższonej opłacie (tzw. Premium Rate), możesz ponosić zdecydowanie wyższy koszt niż przy wysyłaniu wiadomości SMS na zwykły numer krajowy. Numery o podwyższonej opłacie mają długość 4-ech lub 5-ciu cyfr.
Lista numerów o podwyższonej opłacie znajduje się na stronie UKE: Wykaz numerów usług o podwyższonej opłacie. - Pamiętaj, że istnieją także serwisy o podwyższonej opłacie, za które pobierana jest opłata za wiadomości przez Ciebie odebrane. Usługi te wymagają wcześniejszej subskrypcji i wyrażenie zgody na ich świadczenie.
- Pamiętaj, że opłata za wiadomość MMS jest uzależniona od jej wielkości.