Jak włączyć i skonfigurować iMessage na swoim iPhonie krok po kroku
Poradniki 06.10.2025

Apple iMessage to darmowy komunikator dla użytkowników urządzeń Apple, pozwalający wysyłać wiadomości przez internet zamiast SMS. Jeśli właśnie kupiłeś nowego iPhone’a lub dotąd nie korzystałeś z iMessage, warto go aktywować – dzięki niemu wiadomości do innych użytkowników Apple będą wysyłać się szybciej (oznaczane są jako niebieskie zamiast zielonych SMS i bez dodatkowych opłat poza transmisją danych. Poniżej znajdziesz instrukcje, jak włączyć i skonfigurować iMessage krok po kroku, a także co zrobić w razie problemów z aktywacją oraz jak sprawdzić synchronizację wiadomości przez iCloud. Na końcu podajemy praktyczne wskazówki przy zmianie numeru telefonu lub urządzenia na nowe.
Pierwsza aktywacja iMessage na nowym iPhonie
Jeśli uruchamiasz nowego iPhone’a po raz pierwszy, konfiguracja iMessage jest częścią procesu inicjalizacji urządzenia. Na etapie konfiguracji, po zalogowaniu się do swojego Apple ID, telefon automatycznie podejmie próbę aktywacji usług iMessage i FaceTime na Twoim numerze. Upewnij się, że masz włożoną kartę SIM z aktywnym numerem telefonu oraz połączenie z internetem (Wi-Fi lub transmisję danych) – bez tego aktywacja się nie powiedzie. Potwierdź chęć włączenia iMessage, a następnie poczekaj kilka minut.
W większości przypadków iMessage zostanie pomyślnie aktywowany w ciągu kilkunastu sekund. Gdy tak się stanie, w aplikacji Wiadomości możesz wysyłać wiadomości iMessage do innych użytkowników iPhone’ów – zostaną oznaczone niebieskim dymkiem. Jeśli jednak początkowa aktywacja nie powiedzie się (np. mija kilkanaście minut, a w ustawieniach widnieje komunikat „oczekiwanie na aktywację”), nie panikuj – przejdź do ustawień i włącz iMessage ręcznie, zgodnie z poniższą instrukcją.
Zapamiętaj! Jeżeli to Twój pierwszy iPhone, prawdopodobnie przenosisz dane ze starego telefonu. Skorzystaj z poradnika jak przenieść dane ze starego urządzenia na nowy, aby wszystkie kontakty i wiadomości znalazły się w nowym iPhonie.
Jak włączyć iMessage w ustawieniach (powiązanie z numerem telefonu i Apple ID)?
iMessage można włączyć lub wyłączyć w ustawieniach systemowych w dowolnym momencie. Aby upewnić się, że usługa jest aktywna i prawidłowo powiązana z numerem telefonu oraz Apple ID, wykonaj następujące kroki.
-
Wejdź w Ustawienia iPhone’a – na liście znajdź i stuknij opcję Wiadomości (ikonka zielonej dymki).
-
Przełącz opcję iMessage na włączoną – obok iMessage powinien pojawić się zielony suwak. Jeśli jest szary, przesuń go, aby go włączyć.
-
Zaloguj się Apple ID (jeśli wymagane) – jeśli nie jesteś zalogowany w Apple ID na swoim iPhonie, zobaczysz przycisk Użyj Apple ID do iMessage. Zaloguj się swoim Apple ID, aby połączyć usługę z kontem (dzięki temu iMessage będzie działać również na innych Twoich urządzeniach Apple).
-
Sprawdź adresy w Wyślij i odbierz – nadal w Ustawieniach > Wiadomości stuknij Wyślij i odbierz. Upewnij się, że na liście widnieje Twój numer telefonu (z zaznaczeniem, że jest używany do iMessage) oraz ewentualnie adres e-mail powiązany z Apple ID. Zalecane jest, aby Twój numer telefonu był zaznaczony jako ten, z którego rozpoczynasz nowe rozmowy. Jeśli nie jest – dotknij numer, aby go aktywować.
Po wykonaniu powyższych kroków iMessage powinien być aktywny. Od tej pory wszystkie wiadomości wysyłane do osób korzystających z urządzeń Apple będą domyślnie korzystały z iMessage. Gdy wejdziesz do aplikacji Wiadomości i zaczniesz nową konwersację z takim kontaktem, w polu wpisywania tekstu zobaczysz szary napis iMessage (zamiast Wiadomość tekstowa). Oznacza to, że wiadomość zostanie wysłana przez internet. Jeśli kontakt nie ma iMessage, iPhone automatycznie przełączy się na SMS/MMS.
Jak sprawdzić, czy wiadomości wysyłają się jako iMessage, a nie SMS?
Najłatwiejszym sposobem rozpoznania, czy dana wiadomość została wysłana przez iMessage czy jako zwykły SMS jest kolor dymku czatu w aplikacji Wiadomości. Apple rozróżnia wiadomości w ten sposób: niebieskie dymki oznaczają iMessage, a zielone dymki – wiadomości wysłane SMS-em lub MMS-em.
W praktyce, pisząc do innych użytkowników iPhone’a, powinieneś widzieć niebieskie dymki – świadczy to o aktywnej usłudze iMessage po obu stronach. Jeśli konwersacja z konkretną osobą nagle zmieni kolor z niebieskiego na zielony, może to oznaczać, że Twój rozmówca utracił dostęp do internetu lub wyłączył iMessage, ewentualnie zmienił telefon na inny niż iPhone.
„Oczekiwanie na aktywację” – co zrobić, gdy iMessage nie chce się włączyć?
Czasem podczas aktywowania iMessage użytkownicy napotykają komunikat „Oczekiwanie na aktywację”, który potrafi wyświetlać się przez dłuższy czas. Standardowo proces aktywacji może potrwać do 24 godzin, ale zwykle trwa to kilka minut. Jeśli jednak widzisz taki komunikat wyjątkowo długo, zastosuj poniższe kroki, aby rozwiązać problem.
-
Sprawdź połączenie z internetem. Upewnij się, że Twój iPhone ma działające połączenie internetowe – najlepiej przez Wi-Fi lub stabilną transmisję danych komórkowych. Bez internetu telefon nie połączy się z serwerem Apple do aktywacji iMessage.
-
Ustaw automatyczną datę i czas. Nieprawidłowe ustawienia czasu mogą blokować aktywację. Wejdź w Ustawienia > Ogólne > Data i czas i zaznacz opcję Ustaw automatycznie, aby iPhone sam pobierał aktualny czas.
-
Wyłącz i włącz ponownie iMessage. Czasem pomaga restart usługi. Wejdź w Ustawienia > Wiadomości, wyłącz przełącznik iMessage, po czym uruchom ponownie iPhone’a. Po ponownym włączeniu telefonu znów włącz iMessage i zobacz, czy komunikat zniknął.
-
Sprawdź, czy możesz wysyłać SMS-y międzynarodowe. iMessage aktywuje numer telefonu poprzez wysłanie SMS do serwera Apple w Wielkiej Brytanii. Upewnij się, że Twój plan taryfowy lub środki na koncie pozwalają na wysłanie SMS premium/międzynarodowego. W sieci Plus koszt takiego SMS-a to niewielka kwota, ale jego brak może zablokować aktywację. Gdy podczas aktywacji pojawi się powiadomienie od systemu „Twój operator może pobierać opłaty za SMS-y używane do aktywacji”, wybierz OK – inaczej iPhone nie wyśle wymaganego SMS-a.
-
Zastosuj tryb samolotowy (metoda alternatywna). Istnieje trik, który niektórzy polecają – wyłącz iMessage, włącz tryb samolotowy, następnie ręcznie włącz Wi-Fi (w trybie samolotowym sieć komórkowa jest odcięta, ale Wi-Fi możesz użyć). Teraz ponownie włącz iMessage – powinien pojawić się komunikat o SMS aktywacyjnym (który nie zostanie wysłany, bo telefon jest offline). Zignoruj to, wyłącz tryb samolotowy i połącz się z siecią komórkową. System spróbuje ponownie aktywować iMessage już normalnie. Ta metoda potrafi czasem odblokować zawieszoną aktywację.
-
Zaktualizuj system i ustawienia operatora. Upewnij się, że Twój iPhone ma najnowszą wersję iOS (wejdź w Ustawienia > Ogólne > Uaktualnienia). Dodatkowo wejdź w Ustawienia > Ogólne > To urządzenie – jeśli pojawi się komunikat o dostępnej aktualizacji ustawień operatora, zaakceptuj go.
-
Skontaktuj się z operatorem lub wsparciem Apple (w ostateczności). Jeżeli minęły już 24 godziny, a iMessage nadal się nie aktywował, warto skontaktować się z operatorem w celu potwierdzenia, że z Twojego numeru mogą być wysyłane i odbierane SMS-y międzynarodowe oraz że usługa iMessage nie jest blokowana. Najczęściej jednak powyższe kroki rozwiązują błąd „czekam na aktywację”.
Jak sprawdzić, czy wiadomości synchronizują się z iCloud?
Apple umożliwia synchronizację wiadomości (zarówno iMessage, jak i SMS) poprzez chmurę iCloud. Dzięki temu Twoje konwersacje mogą być dostępne na wszystkich Twoich urządzeniach (iPadzie, Macu), a przy zmianie telefonu możesz przywrócić historię wiadomości. Aby wiadomości się synchronizowały, funkcja Wiadomości w iCloud musi być włączona. Sprawdź to w następujący sposób.
-
Otwórz Ustawienia i stuknij swoje imię i nazwisko (Apple ID) u góry ekranu. Wejdziesz w ustawienia konta Apple.
-
Wybierz opcję iCloud. Zobaczysz listę usług i aplikacji korzystających z iCloud.
-
Znajdź na liście pozycję Wiadomości. Jeśli obok niej przełącznik jest zielony (włączony), to znaczy, że wiadomości synchronizują się z iCloud. Gdy przełącznik jest szary (wyłączony), oznacza to, że kopia wiadomości nie jest wysyłana do chmury. Możesz wtedy przesunąć suwak, aby włączyć synchronizację wiadomości z iCloud.
Po włączeniu tej funkcji iPhone zacznie przesyłać swoje wiadomości do iCloud (może to potrwać, zwłaszcza jeśli masz dużo wiadomości – najlepiej być podłączonym do Wi-Fi i ładowarki). Od tego momentu wszystkie nowe SMS i iMessage będą automatycznie trafiały do chmury, a na innych urządzeniach Apple zalogowanych na to samo Apple ID zobaczysz te same konwersacje. Przykładowo, jeśli masz MacBooka lub iPada, Twoje rozmowy z iPhone’a powinny pojawić się także tam. Synchronizacja działa w obie strony – usunięcie wiadomości na jednym urządzeniu usuwa ją też w iCloud i tym samym na pozostałych sprzętach Apple.
Uwaga! Jeśli Wiadomości w iCloud są wyłączone, iPhone i tak wykonuje kopię zapasową SMS/iMessage w ramach ogólnej kopii iCloud (o ile masz ją włączoną). Jednak taka kopia jest w całości przywracana tylko przy odtworzeniu iPhone’a z backupu. Dla ciągłej synchronizacji między urządzeniami konieczne jest włączenie dedykowanej opcji wiadomości w iCloud.
Wskazówki przy zmianie numeru telefonu lub iPhone’a
Zmiana numeru lub telefonu może wpłynąć na działanie iMessage, dlatego warto pamiętać o kilku rzeczach.
-
Zmiana numeru telefonu (na tym samym iPhonie). Gdy wymieniasz kartę SIM na nową z innym numerem, iMessage powinien automatycznie wykryć zmianę i ponownie aktywować usługę dla nowego numeru. W praktyce zobaczysz zapewne ponownie komunikat „oczekiwanie na aktywację” – proces przebiegnie tak samo, jak opisano wyżej. Upewnij się ponownie, że nowy numer jest zaznaczony w ustawieniach Wyślij i odbierz jako ten, z którego mają wychodzić iMessage. Osoby, z którymi piszesz, nie muszą nic zmieniać – wiadomości będą do Ciebie trafiać na nowy numer. Ważne! Jeżeli przesiadasz się z iPhone’a na telefon z systemem operacyjnym Android, koniecznie wyłącz iMessage przed wyjęciem starej karty SIM (lub skorzystaj ze strony Apple do wyrejestrowania iMessage z numeru). Inaczej wiadomości od użytkowników iPhone mogą nadal próbować docierać do Ciebie poprzez iMessage, mimo że już z niego nie korzystasz. Wyłączenie usługi na starym numerze zapobiegnie temu problemowi.
-
Zmiana na nowego iPhone’a. Jeśli zamieniasz telefon na nowy model iPhone’a, iMessage aktywujesz na nim od nowa, analogicznie jak opisano to w tym artykule. Twój numer telefonu może być zarejestrowany jednocześnie na kilku urządzeniach Apple, więc w okresie przejściowym wiadomości mogą przychodzić równolegle na stary i nowy telefon (dopóki stary ma aktywne iMessage i jest podłączony do sieci Wi-Fi). Gdy już nie planujesz używać starego iPhone’a, najlepiej wyloguj się na nim z Apple ID i wyłącz iMessage/FaceTime, a następnie przywróć go do ustawień fabrycznych – dzięki temu unikniesz ewentualnego odbierania Twoich wiadomości przez nowego właściciela urządzenia.
-
Przeniesienie danych i wiadomości. Przy zmianie iPhone’a warto zadbać o przeniesienie całej zawartości, w tym wiadomości. Najprostszy sposób to wykonanie backupu iCloud lub lokalnego i odtworzenie go na nowym urządzeniu. Alternatywnie, włącz wcześniej opisaną synchronizację Wiadomości w iCloud – wówczas po zalogowaniu się na to samo Apple ID na nowym telefonie wszystkie wiadomości automatycznie się pobiorą. Nie zapomnij też o innych danych – kontakty, zdjęcia, aplikacje, które chcesz przenieść.
-
Porządki w aplikacjach. Zmiana telefonu to dobry moment, aby zrobić porządki. Na starym iPhonie przejrzyj aplikacje – te nieużywane odinstaluj, aby nie zajmowały miejsca i nie przenosiły się niepotrzebnie na nowy sprzęt. Na iPhonie możesz to zrobić szybko. Dotknij i przytrzymaj ikonę aplikacji, a następnie wybierz Usuń aplikację i potwierdź usunięcie. Dzięki temu zaczniesz korzystać z nowego urządzenia tylko z tym, czego naprawdę potrzebujesz. Pomocny będzie nasz poradnik, jak odinstalować lub usunąć aplikacje z telefonu.
iPhone w ofercie Plusa
Jak widać, włączenie iMessage na iPhonie jest proste, a korzyści z tej usługi są duże – wygodna komunikacja, synchronizacja na wielu urządzeniach i brak naliczania opłat za SMS. Jeśli planujesz zakup nowego iPhone’a lub zmianę urządzenia na nowsze, sprawdź koniecznie ofertę Plusa na iPhone’y. W Plusie znajdziesz najnowsze modele Apple – możesz wybrać iPhone’a w abonamencie z korzystnymi ratami. Dzięki Programowi Plus Wymiana zyskujesz nowego iPhone’a co 2 lata – po 24 miesiącach możesz zwrócić swój obecny iPhone i nie płacić pozostałych 12 rat, a następnie wymienić go na nowy model. To oszczędność oraz elastyczność – sam decydujesz, czy wymieniasz telefon, czy zostajesz z dotychczasowym. Skorzystaj także z naszego kalkulatora abonamentu, aby dobrać idealny plan taryfowy do swojego nowego smartfona. Zachęcamy do zapoznania się z pełną ofertą!