Nowa ustawa Prawo komunikacji elektronicznej - zmiana warunków umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych w ramach ofert na kartę
POLKOMTEL sp. z o.o. informuje, iż w dniu 10 listopada 2024 r. wchodzi w życie ustawa z dnia 12 lipca 2024 r. Prawo komunikacji elektronicznej (Dz.U. z 2024, poz. 1221) (dalej „Ustawa”), która zastąpi obecnie obowiązującą ustawę z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne. W związku z tym zmianie ulegną warunki umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych w ramach ofert na kartę zawartych przez Państwa poprzez Włączenie się do sieci przed dniem 10 listopada 2024 r., określone m.in. w regulaminach świadczenia usług telekomunikacyjnych i cennikach. Zawiadomienie o wskazanych niżej zmianach realizujemy zgodnie z ustawą z dnia 12 lipca 2024 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo komunikacji elektronicznej. W dalszej części pisma posługujemy się nowymi określeniami wprowadzonymi przez Ustawę, które dotyczą świadczonych Państwu usług.
Ustawa wprowadza zmiany w następujących kwestiach:
⮚Tryb i warunki dokonywania zmian Umowy
Ustawa modyfikuje przypadki, w jakich POLKOMTEL może dokonać jednostronnej zmiany warunków Umowy oraz sposoby informowania o tych zmianach. W związku z tym:
- POLKOMTEL może dokonać jednostronnej zmiany warunków Umowy, w tym określonych w Regulaminie lub Cenniku:
- gdy konieczność wprowadzenia zmian wynika:
- bezpośrednio ze zmiany przepisów prawa, w szczególności ze zmiany stawek podatku od towarów i usług,
- z decyzji Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej;
- gdy proponowane zmiany:
- są wyłącznie na korzyść Abonenta, w tym powodują obniżenie cen usług komunikacji elektronicznej lub dodanie nowej usługi,
- mają charakter wyłącznie administracyjny i nie pociągają za sobą negatywnych skutków dla Abonenta.
- POLKOMTEL podaje do publicznej wiadomości przez publikację na www.plus.pl/aktualnosci-i-komunikaty treść proponowanych zmian Umowy, w tym określonych w Regulaminie lub Cenniku, z wyprzedzeniem co najmniej miesiąca przed wprowadzeniem ich w życie. Okres ten może być krótszy, jeżeli publikacja aktu prawnego, z którego wynika konieczność wprowadzenia zmian, następuje z wyprzedzeniem krótszym niż miesiąc przed jego wejściem w życie lub okres taki wynika z decyzji Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej.
- Bezzwłocznie po publikacji na stronie internetowej treści proponowanych zmian Umowy, w tym określonych w Regulaminie lub Cenniku, POLKOMTEL doręcza Abonentowi treść proponowanych zmian na trwałym nośniku.
- W przypadku braku akceptacji zmian Umowy, w tym określonych w Regulaminie lub Cenniku, Abonent może wypowiedzieć Umowę, w terminie nie krótszym niż do dnia wejścia tych zmian w życie.
⮚Wypowiedzenie Umowy z winy POLKOMTEL przez Abonenta będącego konsumentem
Ustawa wprowadza nowe uprawnienie dla Abonenta będącego konsumentem do wypowiedzenia Umowy z winy POLKOMTEL w przypadku występowania znaczących, stałych lub częstych rozbieżności między rzeczywistym wykonaniem usług telekomunikacyjnych, z wyłączeniem usługi dostępu do internetu, a warunkami określonymi w Umowie. W związku z tym:
Abonent będący konsumentem po wyczerpaniu drogi reklamacyjnej może, poza uprawnieniem do dochodzenia odszkodowania z nienależytego wykonania Umowy, wypowiedzieć Umowę z winy POLKOMTEL bez zachowania okresu wypowiedzenia ze skutkiem natychmiastowym w przypadku występowania znaczących, stałych lub częstych, rozbieżności między rzeczywistym wykonaniem usług telekomunikacyjnych, z wyłączeniem usługi dostępu do internetu, a warunkami określonymi w Umowie.
⮚Usługa fakultatywnego obciążania rachunku i uprawnienia Abonenta z nią związane
Ustawa określa warunki świadczenia usługi fakultatywnego obciążania rachunku, którą POLKOMTEL świadczy pod nazwą Kupuj z Plus. Usługa polega na umożliwieniu złożenia zamówienia i uzyskania dostępu do usługi świadczonej przez inny podmiot, której wartość jest pokrywana ze środków z Wartości Konta. Ustawa przewiduje m.in. konieczność wyrażania zgody na świadczenie tej usługi, autoryzowania każdego obciążenia, a także możliwość określenia limitów.
Warunki korzystania przez Abonenta z Kupuj z Plus (usługi fakultatywnego obciążania rachunku):
- W ramach Kupuj z Plus Abonent może złożyć zamówienie i uzyskać dostęp, za pośrednictwem POLKOMTEL, do usługi świadczonej przez inny podmiot, dostarczanej za pomocą sieci lub usług POLKOMTEL. POLKOMTEL pobiera opłatę na swoją rzecz za pośredniczenie w zamówieniu i uzyskaniu przez Abonenta dostępu do usługi świadczonej przez inny podmiot.
- Abonent może korzystać z Kupuj z Plus po wyrażeniu zgody na jej świadczenie.
- Wybór przez Abonenta progu kwotowego dla Kupuj z Plus, o którym mowa w ust. 6 poniżej, jest równoznaczny z wyrażeniem zgody na świadczenie Kupuj z Plus.
- Wycofanie przez Abonenta zgody na Kupuj z Plus jest równoznaczne z wyłączeniem możliwości korzystania przez Abonenta z Kupuj z Plus. Wycofanie przez Abonenta zgody na Kupuj z Plus nie ma wpływu na usługi, za które opłata została pobrana z Wartości Konta przed wycofaniem zgody. W przypadku usług świadczonych w sposób powtarzalny wycofanie przez Abonenta zgody na Kupuj z Plus skutkuje wyłączeniem usługi świadczonej w sposób powtarzalny z końcem okresu, za który została pobrana opłata.
- Niezależnie od wymogu zgody na Kupuj z Plus dla każdej aktywacji w ramach Kupuj z Plus wymagane jest dokonanie przez Abonenta autoryzacji takiej transakcji, przy pomocy co najmniej jednego z elementów uwierzytelniania (wiedza, posiadanie, cechy). W przypadku usług świadczonych w sposób powtarzalny, autoryzacja może dotyczyć więcej niż jednego obciążenia.
- POLKOMTEL oferuje Abonentom co najmniej następujące progi kwotowe (limity): 0 zł, 35 zł, 70 zł i 100 zł. W przypadku gdy Abonent, udzielając zgody nie określił progu kwotowego, próg ten wynosi 70 zł dla każdego miesiąca kalendarzowego.
- W momencie osiągnięcia progu kwotowego Abonent zostanie natychmiast poinformowany o tym fakcie oraz zostanie zablokowana możliwość nabywania usług z wykorzystaniem Kupuj z Plus. Po osiągnięciu progu kwotowego w miesiącu kalendarzowym świadczenie Kupuj z Plus jest możliwe wyłącznie po określeniu przez Abonenta wyższego progu kwotowego, do wysokości tego progu.
- Abonent może w każdym czasie zrezygnować z usługi świadczonej w sposób powtarzalny.
- Korzystanie z usługi podmiotu innego niż POLKOMTEL odbywa się na zasadach określonych przez ten podmiot.
- Szczegółowe informacje na temat korzystania z Kupuj z Plus, w tym dotyczące dostawców usług, instrukcje w zakresie wyrażania i wycofywania zgody na Kupuj z Plus, jak również sposoby zarządzania progami kwotowymi są dostępne na www.plus.pl/kupujzplus.
- Kupuj z Plus nie jest dostępna w przypadku, w którym:
- Karta SIM, z wykorzystaniem której Abonent zamierza dokonać zakupu/zamówienia jest nieaktywna;
- POLKOMTEL zawiesił, zablokował lub zaprzestał świadczenia Usług,
- Abonent nie wyraził zgody na Kupuj z Plus lub zgodę taką wycofał,
- Abonent osiągnął próg kwotowy, o którym mowa w ust. 6,
- upłynął Okres ważności dla Usług wychodzących,
- Wartość Konta jest mniejsza niż opłata za usługę, którą Abonent chce zamówić z wykorzystaniem Kupuj z Plus.
- Kupuj z Plus może być ponownie udostępniona w przypadku:
- ustania przyczyn zawieszenia, zablokowania lub zaprzestania świadczenia Usług,
- ponownego wyrażenia przez Abonenta zgody na Kupuj z Plus,
- określenia przez Abonenta wyższego progu kwotowego - do wysokości tego progu,
- dokonania Zasilenia i posiadania odpowiedniej Wartości Konta pozwalającej na zakup z wykorzystaniem Kupuj z Plus.
⮚Reklamacje
Ustawa modyfikuje zasady postępowania reklamacyjnego. W związku z tym:
- Reklamacja może dotyczyć także nieprawidłowego obliczenia należności z tytułu Kupuj z Plus (usługi fakultatywnego obciążania rachunku).
- Reklamacja powinna zawierać także sposób, w jaki ma zostać przekazana odpowiedź na reklamację.
Zgodnie z ustawą Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo komunikacji elektronicznej, do zdarzeń będących podstawą do wszczęcia reklamacji zaistniałych przed dniem wejścia w życie Ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe.
⮚Monitorowanie poziomu wykorzystania usług
Ustawa modyfikuje zasady stosowania narzędzi umożliwiających Abonentom będącym konsumentami, mikroprzedsiębiorcami, małymi przedsiębiorcami lub organizacjami pozarządowymi monitorowanie oraz kontrolowanie wykorzystania usług dostępu do internetu lub usług komunikacji interpersonalnej rozliczanych w oparciu o czas albo ilość wykorzystanych danych lub jednostek taryfikacyjnych oraz sposobów ich informowania o wykorzystaniu limitu zużycia takich usług. W związku z tym:
- POLKOMTEL zapewnia Abonentowi będącemu konsumentem, mikroprzedsiębiorcą, małym przedsiębiorcą lub organizacją pozarządową w rozumieniu art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2023 r. poz. 571 oraz z 2024 r. poz. 834), narzędzie umożliwiające monitorowanie oraz kontrolowanie wykorzystania usług dostępu do internetu lub usług komunikacji interpersonalnej rozliczanych w oparciu o czas albo ilość wykorzystanych danych lub jednostek taryfikacyjnych, obejmujące dostęp do aktualnych informacji w tym zakresie. Informacje o poziomie wykorzystania tych usług można uzyskać korzystając z usługi Bieżące użycie lub logując się do iPlus.
- POLKOMTEL powiadamia ww. Abonenta o:
- zbliżającym się osiągnięciu limitu zużycia ww. usługi w ramach wybranego przez niego Planu taryfowego – przed osiągnięciem tego limitu,
- całkowitym wykorzystaniu tego limitu – niezwłocznie po jego wykorzystaniu w formie komunikatu przesyłanego na numer telefoniczny, dla którego była aktywna dana usługa lub za pomocą narzędzi udostępnionych przez POLKOMTEL.
⮚Przeniesienie numeru
Ustawa modyfikuje warunki przenoszenia numerów dla wniosków o przeniesienie numeru złożonych po jej wejściu w życie. W związku z tym:
- Jeśli przeniesienie numeru nie doszło do skutku w terminie, dotychczasowy dostawca wznawia lub kontynuuje świadczenie usług na dotychczasowych warunkach do czasu przeniesienia numeru.
- Abonent zachowuje prawo do przeniesienia numeru z POLKOMTEL do nowego dostawcy w terminie miesiąca także od dnia doręczenia informacji o przejęciu zobowiązań dotychczasowego dostawcy w przypadku cofnięcia przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej prawa do wykorzystania zasobów numeracji.
⮚Uprawnienie do zachowania ciągłości świadczenia usługi dostępu do internetu
Ustawa modyfikuje warunki korzystania z uprawnienia do zachowania ciągłości świadczenia usługi dostępu do internetu na numerze niegeograficznym. W związku z tym:
Abonent korzysta z prawa do zachowania ciągłości świadczenia usługi dostępu do internetu na numerze niegeograficznym, składając wniosek o przeniesienie numeru.
⮚Zasady zwrotu pozostałych na Koncie środków z Zasileń
Ustawa wprowadza uprawnienie dla Abonentów będących konsumentami do otrzymania zwrotu pozostałych na Koncie środków z Zasileń w przypadku wygaśnięcia ważności konta rozumianej jako utrata możliwości odbierania połączeń przychodzących w ramach umowy o świadczenie usług przedpłaconych oraz w przypadku zmiany dostawcy usługi komunikacji głosowej wraz z przeniesieniem numeru. W związku z tym:
- W przypadku rozwiązania Umowy, w tym z powodu wygaśnięcia ważności konta rozumianej jako utrata możliwości odbierania połączeń przychodzących oraz z powodu zmiany dostawcy usługi komunikacji głosowej wraz z przeniesieniem numeru do innego dostawcy, POLKOMTEL zwraca Abonentowi na jego wniosek, pozostałe na Koncie środki z Zasileń, w wyjątkiem środków bonusowych lub promocyjnych przyznanych przez POLKOMTEL.
- Abonent może złożyć wniosek o zwrot pozostałych na Koncie środków z Zasileń w terminie 183 dni od rozwiązania Umowy.
- Abonent może wybrać jeden z poniższych sposobów zwrotu pozostałych na Koncie środków z Zasileń:
- przekazanie środków na inny numer w POLKOMTEL w ofercie na kartę lub w ofercie mix,
- przekazanie środków na poczet obecnych bądź przyszłych należności za Usługi w ramach innego konta w POLKOMTEL w ofercie na abonament,
- przelew charytatywny na cele statutowe Fundacji Polsat,
- przelew na podany we wniosku numer rachunku bankowego prowadzonego w Polsce.
- W przypadku wyboru przez Abonenta przekazania środków:
- na inny numer w POLKOMTEL w ofercie na kartę - zwrot środków nastąpi w postaci Zasilenia, które zwiększy wartość konta,
- na inny numer w POLKOMTEL w ofercie mix - zwrot środków nastąpi w postaci jednego obowiązkowego Zasilenia, jeżeli wysokość zwracanych środków jest równa bądź wyższa od kwoty minimalnej, a pozostałe środki zwiększą Wartość Konta. W przypadku, gdy wysokość zwracanych środków jest niższa od kwoty minimalnej, środki zwiększą Wartość Konta,
- na poczet obecnych bądź przyszłych należności za Usługi w ramach innego konta w POLKOMTEL w ofercie na abonament - zwrot środków zostanie uwzględniony na rachunku telefonicznym.
- Wniosek o zwrot pozostałych na Koncie środków z Zasileń musi zawierać dane niezbędne do jego realizacji obejmujące:
- Dane aktywacyjne,
- numer telefonu, którego dotyczy wniosek,
- numer telefonu do kontaktu w sprawie zwrotu środków,
- wybrany sposób zwrotu środków,
- aktywny numer w POLKOMTEL w ofercie na kartę, mix lub na abonament - w przypadku wyboru sposobu zwrotu wskazanego w ust. 3 lit. a lub lit. b,
- numer rachunku bankowego prowadzonego w Polsce oraz imię i nazwisko posiadacza rachunku - w przypadku wyboru sposobu zwrotu wskazanego w ust. 3 lit. d.
- Wniosek o zwrot pozostałych na Koncie środków z Zasileń można złożyć:
- pisemnie na adres Polkomtel sp. z o.o., Dział Obsługi Klienta, ul. Konstruktorska 4, 02-673 Warszawa,
- pocztą elektroniczną na adres e-mail: bok@plus.pl,
- dzwoniąc do Działu Obsługi Klienta pod numer 601 102 601, podając dane,
- osobiście w Punkcie sprzedaży.
- Wniosek o zwrot pozostałych na Koncie środków z Zasileń zostanie rozpatrzony w ciągu 30 dni od dnia jego złożenia.
- W przypadku zwrotu środków przelewem na rachunek bankowy POLKOMTEL może pobrać opłatę 20 zł za zwrot pozostałych na Koncie środków z Zasileń.
- W przypadku zwrotu środków w sposób wskazany w ust. 3 lit. a – c, POLKOMTEL nie pobiera opłaty za zwrot środków.
⮚Podstawowy wykaz wykonanych usług
Zgodnie z Ustawą podstawowy wykaz wykonanych usług jest doręczany nieodpłatnie. W związku z tym POLKOMTEL nie będzie pobierał opłaty za ten wykaz i opłatę tę usuwa z wszystkich cenników ofert na kartę.
Powyższe zmiany wynikają wyłącznie z konieczności dostosowania Państwa Umowy do przepisów Ustawy. W przypadku braku akceptacji powyższych zmian przysługuje Państwu prawo wypowiedzenia umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych. Oświadczenie o wypowiedzeniu powinno zostać złożone do dnia 10 listopada 2024 r.