Informacja o warunkach realizacji uprawnień Abonentów związanych ze zmianą dostawcy roamingu międzynarodowego na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego
Lista ARP - obecnie żaden ARP nie zawarł umowy z Polkomtel Sp. z o.o.
-
Cel informacji dotyczącej odrębnej sprzedaży detalicznych usług Roamingu Regulowanego oraz definicje
- Na podstawie art. 4 ust. 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 531/2012 z dnia 13 czerwca 2012 r. w sprawie roamingu w publicznych sieciach łączności ruchomej wewnątrz Unii (Dz. U. UE. L. z 2012 r. nr 172 poz. 10) Abonentom korzystającym z roamingu przysługuje w każdej chwili prawo wyboru i zmiany Dostawcy, który świadczy usługi Roamingu Regulowanego. Polkomtel Sp. z o.o. przedstawia szczegółową informację o warunkach tej zmiany:
-
Określenia użyte w niniejszej Informacji mają następujące znaczenie:
- Abonent - osoba fizyczna, osoba prawna, jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej, która jest stroną Umowy,
- APN - ang. Access Point Name, punkt dostępowy sieci, za pośrednictwem którego Urządzenie końcowe może korzystać z usług wykorzystujących transmisję danych,
- ARP - przedsiębiorca telekomunikacyjny świadczący usługi Roamingu Regulowanego inny niż Polkomtel Sp. z o.o.,
- Dostawca - przedsiębiorca telekomunikacyjny świadczący usługi Roamingu Regulowanego, w tym Polkomtel Sp. z o.o. oraz ARP,
- Dzień roboczy - od poniedziałku do piątku, z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy, rozpoczynający się o godzinie 0:00 i kończący po upływie doby od tej godziny,
- Karta SIM - karta z mikroprocesorem (także karta USIM lub inna karta) udostępniana Abonentowi, umożliwiająca za pomocą telefonu lub urządzenia telekomunikacyjnego dostęp do usług świadczonych przez Polkomtel Sp. z o.o., której przypisano: numer telefoniczny, kod PIN (osobisty numer identyfikacji) oraz kod PUK (osobisty numer odblokowujący), a także inne cechy (np. numery aplikacje dodatkowe);
- Obszar EOG - teren państw członkowskich Unii Europejskiej oraz Islandii, Lichtensteinu i Norwegii,
- Polkomtel Sp. z o.o. - Dostawca świadczący usługi Roamingu Regulowanego na podstawie Umowy,
- Roaming Regulowany - detaliczne usługi telekomunikacyjne umożliwiające wykonywanie lub odbierania połączeń, wysyłanie lub odbieranie wiadomości SMS lub dokonywanie transmisji danych z komutacją pakietów, wykonywane w całości w Obszarze EOG, podczas pobytu w innym państwie z Obszaru EOG niż Rzeczpospolita Polska, świadczone zgodnie z Rozporządzeniem,
- LBO (ang. Local BreakOut) - usługa transmisji danych w Roamingu Regulowanym, tymczasowo lub stale świadczona Abonentom korzystającym z roamingu przez ARP, bezpośrednio w sieci odwiedzanej i bez konieczności zmiany Karty SIM lub Urządzenia końcowego przez Abonenta,
- Roaming Regulowany w pakiecie - usługa obejmująca zapewnienie przez ARP jednocześnie łączności głosowej, wiadomości SMS i transmisji danych w Roamingu Regulowanym,
- Rozporządzenie - Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 531/2012 z dnia 13 czerwca 2012 r. w sprawie roamingu w publicznych sieciach łączności ruchomej wewnątrz Unii (Dz. U. UE. L. z 2012 r. nr 172 poz. 10),
- Umowa - umowa o świadczenie usług telekomunikacyjnych zawarta w formie pisemnej albo poprzez dokonanie czynności faktycznych, na podstawie której Polkomtel Sp. z o.o. zobowiązuje się do świadczenia usług telekomunikacyjnych, w tym umożliwia korzystanie z Roamingu Regulowanego,
- Urządzenie końcowe - urządzenie elektroniczne przeznaczone, po zainstalowaniu Karty SIM lub bez potrzeby jej instalowania, do korzystania z usług świadczonych przez Polkomtel Sp. z o.o.
-
Informacja o warunkach zmiany Dostawcy
- Zmiana Dostawcy na innego niż Polkomtel Sp. z o.o. jest możliwa w przypadku, gdy zgodnie z Umową Abonent może korzystać z usługi roamingu międzynarodowego i usługa ta jest aktywna.
- W przypadku Abonenta, który nie udostępnił Polkomtel sp. z o.o. swoich danych w związku z zawarciem Umowy, zmiana Dostawcy świadczącego Roaming Regulowany w pakiecie może nastąpić wyłącznie po zarejestrowaniu danych Abonenta w Polkomtel Sp. z o.o.
- Abonent po zmianie Dostawcy może w każdej chwili ponownie zmienić Dostawcę, w tym na Polkomtel Sp. z o.o., z zastrzeżeniem, iż powrót przez Abonenta do usług Roamingu Regulowanego świadczonych przez Polkomtel Sp. z o.o. odbywa się na różnych zasadach, w zależności od tego, czy ARP, z którym Abonent zawarł umowę, świadczy usługę Roamingu Regulowanego w pakiecie lub LBO.
- Skorzystanie przez Abonenta z usług ARP świadczącego usługę Roamingu Regulowanego w pakiecie jest możliwe w przypadku, gdy taki ARP oraz Polkomtel Sp. z o.o. zawarli porozumienie (umowę) umożliwiające realizację żądania Abonenta w powyższym zakresie.
- Skorzystanie z usług ARP świadczącego usługi LBO jest możliwe w przypadku, gdy ARP działa w sieci operatora telekomunikacyjnego, który zawarł umowę roamingową z Polkomtel sp. z o.o.
- Obowiązek udzielenia wszelkich informacji dotyczących oferty ARP, w tym szczegółowych zasad i warunków korzystania z usług danego ARP, zwłaszcza co do możliwości i sposobu zawarcia umowy z danym ARP, udziela wyłącznie ARP. Polkomtel Sp. z o.o. publikuje na stronie internetowej pod adresem www.plus.pl/ARP aktualną informację o ARP świadczących usługę Roamingu Regulowanego w pakiecie (lista ARP), z którymi zawarł porozumienie.
- Informacja o ARP świadczących usługę LBO, z którymi Abonent może zawrzeć umowę, jest udzielana wyłącznie przez tych ARP.
- Zmiana Dostawcy dotyczy zmiany podmiotu świadczącego Roaming Regulowany, tj. wewnątrz Obszaru EOG, chyba, że porozumienie (umowa) zawarte przez Polkomtel Sp. z o.o. z ARP umożliwia danemu ARP świadczenie usług Abonentowi również poza Obszarem EOG. Informacje o możliwości zmiany dostawcy usługi roamingu międzynarodowego poza Obszarem EOG Abonent może uzyskać wyłącznie od ARP.
- Zgodnie z Rozporządzeniem, Polkomtel Sp. z o.o. nie jest obowiązany do umożliwienia Abonentowi zmiany dostawcy usług roamingu w zakresie wykraczającym poza Roaming Regulowany.
- Abonent może wybrać i zmienić zarówno Dostawcę, który świadczy usługi Roamingu Regulowanego w pakiecie, tj. obejmujące łącznie usługę połączeń głosowych, przesyłania wiadomości SMS oraz transmisji danych, jak i wybrać oraz zmienić Dostawcę, który świadczy usługę LBO, tj. usługę transmisji danych realizowaną bezpośrednio w sieci odwiedzanej. Jeśli Abonent korzysta już z usługi Roamingu Regulowanego w pakiecie świadczonej przez ARP, to może bez rozwiązywania umowy z tym ARP równocześnie skorzystać z usług LBO realizowanych przez jednego lub wielu odrębnych ARP.
-
Nie jest możliwa zmiana Dostawcy, która prowadziłaby do świadczenia Abonentowi przez ARP usług w zakresie:
- wyłącznie połączeń głosowych lub
- wyłącznie przesyłania wiadomości SMS lub
- wyłącznie przesyłania wiadomości SMS i połączeń głosowych.
- Zmiana Dostawcy może być dokonana przez Abonenta w dowolnym momencie, w każdym planie taryfowym i jest nieodpłatna. Nie wiąże się z nią jakikolwiek abonament ani dodatkowe stałe lub okresowe opłaty odnoszące się do elementów abonamentu innych niż usługa roamingu, w porównaniu z warunkami sprzed zmiany.
- Zmiana Dostawcy nie wymaga zmiany Urządzenia końcowego ani zmiany Karty SIM w Urządzeniu końcowym.
-
W celu zmiany Dostawcy Abonent powinien skontaktować się bezpośrednio z ARP oraz zawrzeć z ARP umowę, przy czym:
- Dostawca świadczący usługę Roamingu Regulowanego w pakiecie jest odpowiedzialny wobec Abonenta za przekazanie Polkomtel Sp. z o.o. informacji o żądaniu zmiany przez Abonenta Dostawcy. Dostawca świadczący usługę Roamingu Regulowanego w pakiecie oraz Polkomtel Sp. z o.o., na podstawie zawartego porozumienia, współdziałają w celu wykonania żądania Abonenta.
- Dostawca świadczący usługę LBO jest odpowiedzialny za przekazanie Abonentowi wyczerpującej informacji o działaniach, które Abonent powinien podjąć w celu dokonania prawidłowej konfiguracji Urządzenia końcowego, aby umożliwić Abonentowi korzystanie z usługi LBO.
-
Polkomtel Sp. z o.o. informuje, że w wyjątkowych okolicznościach dostęp Abonenta do usług świadczonych przez ARP może być zablokowany. Obejmuje to przypadki:
- gdy zgodnie z Umową zostanie zablokowana możliwość inicjowania wszystkich usług lub usług roamingu przez Abonenta albo zgodnie z Umową nastąpi zawieszenie przez Polkomtel Sp. z o.o. świadczenia na rzecz Abonenta wszelkich usług lub usług roamingu,
- gdy taka możliwość wynika z porozumienia (umowy) zawartego pomiędzy ARP oraz Polkomtel Sp. z o.o. - dostęp do Roamingu Regulowanego w pakiecie
- Ze względu na uwarunkowania technologiczne realizacji Roamingu Regulowanego w pakiecie, Abonent, w odniesieniu do jednego numeru telefonicznego, nie może korzystać z usług więcej niż jednego Dostawcy świadczącego usługi Roamingu Regulowanego w pakiecie jednocześnie.
- Jeśli Abonent zawrze umowy z więcej niż jednym ARP świadczącym usługi Roamingu Regulowanego w pakiecie, to Polkomtel Sp. z o.o. rozpocznie realizację żądania Abonenta w odniesieniu do każdej kolejnej otrzymanej od ARP informacji o żądaniu Abonenta, zgodnie z kolejnością otrzymywania informacji od ARP.
- Zmiana Dostawcy świadczącego usługi Roamingu Regulowanego w pakiecie nastąpi w ciągu jednego Dnia roboczego po dniu zawarcia przez Abonenta umowy z ARP, jeśli ARP prawidłowo powiadomi Polkomtel Sp. z o.o. o żądaniu Abonenta, zgodnie z ust. 14 lit. a.
- W przypadku rezygnacji Abonenta z usług ARP świadczącego Roaming Regulowany w pakiecie, po informacji uzyskanej od tego ARP Polkomtel Sp. z o.o. przywraca niezwłocznie Abonenta do warunków w zakresie usług roamingu, obowiązujących Abonenta przed zmianą Dostawcy albo do usług Roamingu Regulowanego świadczonych przez Polkomtel Sp. z o.o. na warunkach wynikających z Rozporządzenia (eurotaryfa).
- Abonent może w każdym momencie na własne żądanie powrócić do Roamingu Regulowanego w pakiecie świadczonego przez Polkomtel Sp. z o.o., kontaktując się w tym celu z Działem Obsługi Klienta Polkomtel Sp. z o.o. lub korzystając z innego udostępnionego przez Polkomtel sp. z o.o. sposobu powrotu do usług Roamingu Regulowanego świadczonych przez Polkomtel Sp. z o.o. Szczegółowa informacja o czynnościach, które Abonent powinien wykonać w celu powrotu do usług Roamingu Regulowanego świadczonych przez Polkomtel Sp. z o.o. znajduje się na stronie internetowej pod adresem: www.plus.pl/ARP. Zmiana taka odbywa się niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu jednego Dnia roboczego. - dostęp do LBO
- Abonent może jednocześnie zawrzeć umowę z więcej niż jednym ARP świadczącym usługę LBO, a w konsekwencji Abonent może jednocześnie korzystać z usług więcej niż jednego ARP świadczącego usługę LBO, również wtedy, gdy jednocześnie korzysta z usług Dostawcy świadczącego usługę Roamingu Regulowanego w pakiecie.
- Zmiana Dostawcy świadczącego usługę LBO może po zawarciu umowy z ARP wymagać własnoręcznej konfiguracji Urządzenia końcowego, w tym zwłaszcza w zakresie wyboru APN oraz sieci Dostawcy świadczącego usługę LBO, zgodnie z informacjami przekazanymi przez ARP albo nastąpi automatycznie, jeśli Dostawca świadczący usługę LBO zapewnia taką możliwość.
- Konfiguracja Urządzenia końcowego, o której mowa w ust. 22, wymaga ustawienia APN, z którego korzysta Urządzenie końcowe, na APN oznaczony "euinternet" oraz wyboru sieci ARP. Oprócz powyższych działań może być również wymagane wyłącznie w Urządzeniu końcowym funkcji automatycznego wyboru sieci. Szczegółowe informacje dotyczące konfiguracji Urządzenia końcowego przekazuje wyłącznie ARP.
- W państwie, w którym ARP lub Polkomtel Sp. z o.o. realizują na rzecz Abonenta Roaming Regulowany w pakiecie, zawarcie przez Abonenta umowy z ARP świadczącym usługę LBO nie pozbawia tego Abonenta możliwości korzystania z pozostałych usługi Roamingu Regulowanego (połączeń głosowych oraz wiadomości SMS), które będą nadal realizowane przez Dostawcę świadczącego usługę Roamingu Regulowanego w pakiecie.
- Możliwość korzystania z usług ARP świadczącego usługę LBO nastąpi - o ile nic innego nie wynika z umowy zawartej przez Abonenta z ARP świadczącym usługę LBO - natychmiastowo od momentu odpowiedniej konfiguracji Urządzenia końcowego Abonenta, zgodnie z instrukcjami przekazywanymi Abonentowi wyłącznie przez ARP.
- Abonent może w każdej chwili zaprzestać korzystania z usług LBO i powrócić do korzystania z usług transmisji danych w Roamingu Regulowanym świadczonych przez Polkomtel Sp. z o.o. albo ARP świadczącego usługi Roamingu Regulowanego w pakiecie. W tym celu wymagana będzie od Abonenta ponowna konfiguracja Urządzenia Końcowego poprzez zmianę APN oraz wybór sieci przypisanej Polkomtel Sp. z o.o.
- ARP świadczący usługę LBO ma obowiązek poinformować Abonenta o sposobie przywrócenia domyślnych ustawień APN po zaprzestaniu korzystania przez Abonenta z jego usług i zapewnić funkcjonalność umożliwiającą to działanie.
- ARP świadczący usługę LBO ma obowiązek zapewnić środki zapobiegające ryzyku automatycznego i niekontrolowanego łączenia się i pobierania danych w roamingu, zgodnie z Rozporządzeniem. ARP jest odpowiedzialny za realizację powyższego obowiązku od chwili zmiany Dostawcy świadczącego usługę LBO.
-
Konsekwencje zmiany Dostawcy
- Z chwilą zmiany Dostawcy na ARP Polkomtel sp. z o.o. zaprzestaje świadczenia na rzecz Abonenta usługi Roamingu Regulowanego, w zakresie zależnym od rodzaju usług, które po takiej zmianie będzie wobec Abonenta świadczyć ARP. Polkomtel Sp. z o.o. od tego czasu nie jest odpowiedzialny za świadczenie usług, których dotyczy zmiana. Zmiana Dostawcy nie wpływa na wynikające z Umowy zobowiązania Abonenta i Polkomtel Sp. z o.o., odnoszące się do innych usług niż objęte zmianą oraz warunki Umowy, w tym na wysokość lub sposób naliczania opłat.
- Po zmianie Dostawcy na ARP, to ARP jest wyłącznie odpowiedzialny wobec Abonenta za świadczenie Roamingu Regulowanego w pakiecie albo LBO (w zależności od rodzaju usług, które ARP świadczy Abonentowi), w tym za dostępność tych usług i wszelkie rozliczenia ich dotyczące, a także za rozpatrzenie reklamacji Abonenta związanych z tymi usługami.
- Po zmianie Dostawcy na ARP Polkomtel Sp. z o.o. przestaje być odpowiedzialny - w odniesieniu do Roamingu Regulowanego objętego zmianą - za realizację wobec Abonenta obowiązków wynikających z przepisów prawa, którym podlega Dostawca Roamingu Regulowanego, w tym obowiązków określonych w Rozporządzeniu. Informacji związanych z cenami Roamingu Regulowanego po zmianie Dostawcy Roamingu Regulowanego udziela wyłącznie ARP.
- Po zmianie na ARP usługi Roamingu Regulowanego świadczone przez ARP nie będą uwzględniane w zestawieniach połączeń realizowanych na podstawie Umowy (podstawowy i szczegółowy wykaz wykonanych usług) i w rachunkach telefonicznych Abonenta.
- Po zmianie Dostawcy na ARP Polkomtel Sp. z o.o. nadal umożliwia Abonentowi korzystanie z dotychczasowych usług poczty głosowej.
-
W przypadku, gdy:
- Umowa ulegnie rozwiązaniu (zarówno w wariancie z przeniesieniem numeru telefonicznego do nowego krajowego dostawcy usług telekomunikacyjnych, jak i w wariancie bez przeniesienia numeru telefonicznego) albo
- podmiot, który zawarł Umowę, utraci status Abonenta,
- Polkomtel SP. z o.o. poinformuje ARP świadczącego usługę Roamingu Regulowanego w pakiecie o wystąpieniu takiej okoliczności. W powyższych przypadkach usługi ARP, z którymi Abonent zawarł umowę, mogą być niedostępne, zaś Polkomtel Sp. z o.o. nie odpowiada za dostępność tych usług.
- W przypadku zmiany operatora krajowego nowy operator krajowy nie jest zobowiązany do obsługi usług roamingu świadczonych przez konkretnego alternatywnego dostawcę usług roamingu. W powyższym przypadku Polkomtel Sp. z o.o. nie odpowiada za dostępność usług ARP.
- Niniejsza informacja może ulegać zmianie, w szczególności w związku z zawarciem umów z ARP o czym Polkomtel Sp. z o.o. poinformuje na stronie www.plus.pl/ARP.